The social dilemma

The social dilemma

Deze post gaat over een documentaire op Netflix genaamd ‘The social dilemma’, ik raad deze documentaire aan. Ik ben zelf halverwege maar het is echt interessant en zeker ook heel bijzonder hoe hun het vertellen.

Social

Iedereen tegenwoordig zit op zijn/haar mobiel, in de trein, in de auto, in de bus. Waar je kijkt zie jij mensen op hun telefoon voorruit lopen, wat is er gebeurd? Waar is het sociale aspect in het dagelijks leven?

Social Media Community GIF - SocialMedia Community Snapchat - Discover &  Share GIFs

Ik post een foto op instagram, zit uren te kijken of ik wat likes krijg. Vervolgens heb ik 100 likes en toch een enkele reactie die negatief is. Jonge mensen kijken alleen naar die ene negatieve reactie waarna zij daarop reageren. Zij zullen zich niet mooi vinden en vergelijken zichzelf met top modellen wat totaal niet realistisch is.

Gemiddeld besteden mensen tussen de 5-8 uur per dag op hun telefoon om te kijken wat hun vrienden doen, of hun likes hebben en etc etc etc. Terwijl dit allemaal negatief werkt op jouw als persoon, je wordt gehersenspoeld door facebook, twitter, instagram, snapchat, linkedin, pinterest en noem het maar op.

Is het gratis dan ben jij het product!!!!!

Bovenstaande citaat weet iedereen wel te noemen maar waarom luisteren wij dan niet ernaar? Wij zijn het PRODUCT!

Kelders vol met servers verzamelen elke seconde informatie over jouw. Hoelang kijk jij naar die foto? hoelang duurt het voordat jij reageerd? Oh, jij vind een reactie van die persoon leuk, deze persoon bevind zich binnen 10KM van jouw. Nu krijgt die persoon expres een foto van jullie samen te zien zodat zij weer terug gaat reageren.

Mensen weten dat hun het product zijn en hun informatie maar wat hun niet weten is dat niet alleen hun profiel en informatie wat daarop staat word meegenomen maar nog veel en veel meer. Ze kijken naar hoeveel seconden jij kijkt naar een afbeelding, ze laten jouw expres je vinger bewegen van boven naar beneden, ze laten na elke refresh iets nieuws zien. Ze willen dat als jij je telefoon maar even opzij legt, je het gevoel krijgt dat je iets mist.

Uiteindelijk met het doel om nog meer reclame te sturen zodat jij erop klikt. Zij weten waar je bent, wat je doet, wie jouw interesseert, hoelang je naar iets kijkt, hoelang het duurt voordat je erop klikt, welke mensen dicht bij jouw in jouw omgeving zijn. Zij hebben zoveel informatie dat zij weten hoe jij je voelt, hoe jij je gaat voelen als je naar deze video kijkt. Zij gaan jouw gedrag proberen te veranderen aan de hand van alle informatie die zij hebben. Laat ik zeggen dat die informatie ENORM is.

Er staan niet voor niks kelders onder de zee vol met servers, duizenden servers die elke seconden 100 terabytes aan informatie verzamelen en verwerken.

The dillema

Het resultaat dat is als volgt:

sinds social media op de telefoon is uitgebracht is depressiviteit gestegen met ongeveer 156%, zelfmoord is gestegen met ongeveer 126% (deze percentages kunnen afwijken, ik weet niet precies exact de percentage. Daarvoor raad ik aan de documentaire te bekijken). Vroeger was het nog normaal om met elkaar te praten en buiten activiteiten te doen en je hobby`s te beoefenen. Nu zitten jongeren in de avond alleen maar op hun mobiel te kijken hoeveel likes zij hebben, of zij niet een bericht hebben gemist op Facebook of Instagram of Snapchat.

Kinderen worden depressief doordat zij zichzelf gaan vergelijken met andere, zij zien andere gelukkig terwijl zij zichzelf niet gelukkig vinden. Ze nemen negatieve reacties heel serieus en willen gelijk reageren erop door in sommige gevallen zichzelf te verminken. Denk hierbij aan in arm snijden of andere gevallen.

Er werken duizenden mensen bij Facebook, Twitter, Linkedin, Snapchat en Pinterest, deze mensen werken juist met de doel om nog meer alghorithmes te bedenken die jouw naar hun platform toe lokt en nog meer ervoor zorgen dat jij nog langer online blijft.

Onthoud dat jij het product bent, en de informatie op jouw profiel is niet het enige wat zij van jouw pakken. Zij pakken ALLES wat zij kunnen pakken, sta hierbij stil als je social media gebruikt. Jij kijkt 10 seconden naar afbeelding 1, veegt 5 seconden naar beneden, klikt op ‘vette stunts’, kijkt tot minuut 4 van video, praat met persoon b, persoon b bevind zich in dezelfde huishouden van persoon a. Al deze informatie en nog meer word verzameld.

Postief

Natuurlijk is social media niet alleen negatief en doet het ook veel goede dingen en helpt het ons om op een gemakkelijke manier met elkaar te communiceren als wij ver weg van elkaar zijn. Het is zeker knap werk wat de uitvinders hebben gedaan en hebben gerealiseerd. Besef alleen wel dat jij het product bent en dat zij dus alles pakken wat zij kunnen pakken en dan ook echt ALLES!

Conclusie

Ik raad het zeker aan om ‘The social dilemma’ te kijken, het geeft ons een andere kijk op social media en laat ons zien wat voor informatie zij allemaal van ons pakken.

Ook de gevolgen van social media worden in kaart gebracht, met name onder jongeren. Het is een mooi iets ‘social media’ maar zeker ook een gevaarlijk iets waar wij als gebruikers eens moeten over nadenken en stil moeten staan bij wat er allemaal word gepakt van ons en wat word er nou allemaal mee gedaan.

Please share and spread
NederlandsEnglish