Thinking fast and slow

Thinking fast and slow is een interessant onderzoek naar de werking van het menselijk brein, wist jij bijvoorbeeld dat mensen automatisch antwoord geven op bepaalde vragen zonder erbij na te denken en op andere vragen juist lang moeten nadenken. In dit boek wordt het uitgelegd op een manier waarbij het brein wordt opgedeeld in twee delen waarbij deel 1 het gedeelte is dat snel beslissingen neemt zonder na te denken en het tweede gedeelte juist dat deel is wat langzaam nadenkt en goed alles overweegt.

Thinking fast and slow
Illustrator: Farrar, Straus and Giroux
Published: March 1, 2013

Als jij bijvoorbeeld aan iemand vraagt om 47 * 47 te berekenen dan komt systeem twee in actie want die gaat het berekenen, als ik aan iemand de vraag stel welke kleur auto is dat dan komt systeem 1 in actie want dit gebeurt zonder al te goed na te denken en automatisch. In dit boek worden verschillende onderzoeken beschreven naar de werking van het geheugen en waarom wij soms snel reageren zonder na te denken en op andere momenten juist lang de tijd nemen om goed na te denken.

In het boek worden ook meerdere voorbeelden erbij geroepen om iets duidelijk te maken, vaak in de vorm van jij hebt 90% kans op 100 euro te winnen en 10% kans om 100 euro te verliezen wat doen in dat geval de deelnemers en wat als het 90% kans is op 100 euro winnen en 10% kans op 0 euro te verliezen. Het is grappig om te zien dat in het ene geval meer mensen weigeren om mee te doen dan in het andere geval, waarom dit precies is wordt beter beschreven in het boek.

Na het lezen van het boek is het de bedoeling dat jij als persoon beter nadenkt alvorens je antwoord geeft op een bepaalde vraag of uitdrukking. Dat jij niet gelijk al voor een antwoord gaat maar rustig alle antwoorden overweegt alvorens te beslissen.

Het is een dik boek en wordt heel veel informatie in beschreven en allerlei verschillende voorbeelden, ik vond het zelf een leerzaam boek en heb er zeker van genoten!

Ik raad dit boek daarom ook erg aan 🙂