The Web Application Hackers Handbook ( 2nd Edition)

De web applicatie hackers handboek 2de editie is een geweldig boek. Alles word op de puntjes uitgelegd en ook met allerlei voorbeelden en voorbeeld code. Voor iemand die geïnteresseerd is in web applicaties en hoe je deze het best kunt testen is dit een zeker een boek dat gelezen moet worden. Ik zelf heb het boek aangeschaft als voorbereiding op mijn OSWE examen, en heb er totaal geen spijt van.

Categorieën: , ,
Genre:
Illustrator: John Wiley & Sons, Inc.
Published: 2011

De schrijver legt het allemaal zo goed uit dat zelfs mensen zonder kennis het na het lezen van dit boek nog steeds volgen en snappen. Hij pakt ook ieder onderdeel in een apart hoofdstuk dus hij pakt SQL injectie in een apart hoofdstuk, cross site scripting en alle andere vormen van aanvallen. Wel is het boek aan de oude kant want we zijn in 2020 en er zijn de afgelopen jaren een aantal nieuwe kwetsbaarheden bijgekomen die niet worden beschreven in dit boek maar alsnog is het een boek dat zeker de moeite waard is om te lezen.

In het boek word ook verwezen naar vragen die beantwoord moeten worden en de antwoorden kunnen online gevonden worden, helaas werkt dit niet meer en hebben ze iets nieuws gemaakt namelijk ‘Portswigger academy’. Dit is een website waar je alles wat in dit boek word verteld kunt oefenen met online omgevingen.

In hoofdstuk 19 gaat die zelfs diep in op het analyseren van bron code van een applicatie en waar je naar moet zoeken en kijken als je toegang tot bron code hebt. Ook laat de schrijvers een aantal tools zien die handig kunnen zijn bij het testen van een web applicatie. Het is wel een boek van maar liefst rond de 900+ pagina’s dus als je denkt het even snel te kunnen lezen is dat helaas niet waar, of je moet even peper hebben gegeten.

Het boek bevat in totaal rond de 21 hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk weer iets dieper in gaat op een bepaald aspect. Ik weet niet of er ooit een derde editie tevoorschijn komt (dat zou echt geweldig zijn, mocht dit gebeuren!).

Dit boek raad ik zeker aan en al helemaal aan de mensen die meer willen weten over web applicaties.